ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ

2018

Βουτιά στον κόσμο του βιβλίου: Φιλαναγνωσία - Δημιουργική γραφή - Βιβλιοδεσία | 2018

Διάρκεια: 8 μήνες

 

Τον Νοέμβριο του 2018 ξεκινά η υλοποίηση του εκπαιδευτικού προγράμματος του Ιδρύματος Λαμπράκη, με τίτλο «Βουτιά στον Κόσμο του Βιβλίου». Το «Βουτιά στον Κόσμο του Βιβλίου» είναι ένα βιωματικό πρόγραμμα γνωριμίας με το βιβλίο και καλλιέργειας της φιλαναγνωσίας και της δημιουργικής γραφής. Το πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές νηπιαγωγείου και δημοτικού σχολείου και εφαρμόζεται σε σχολεία της Αττικής, τα οποία εκδηλώνουν ενδιαφέρον.

 

Στόχοι του προγράμματος είναι:

η ενίσχυση του σεβασμού και της αγάπης των μαθητών για το βιβλίο, 

η καλλιέργεια της δημιουργικότητας, 

η γνωριμία με τα διαφορετικά είδη βιβλίων (σε μορφή και περιεχόμενο) που υπάρχουν, 

η ενίσχυση της ικανότητας των μαθητών στη δημιουργική γραφή και 

η καλλιέργεια της αισθητικής αγωγής των μαθητών.

 

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει την πραγματοποίηση ενός βιωματικού εργαστηρίου για μαθητές και ξεκινάει με τη διοργάνωση επιμορφωτικής ημερίδας συνολικής διάρκειας 6 ωρών προς τους συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς, ώστε να είναι σε θέση να αναπτύξουν τις δικές τους δράσεις φιλαναγνωσίας και δημιουργικής γραφής στις σχολικές τάξεις, αξιοποιώντας παράλληλα τον Οδηγό για τους Εκπαιδευτικούς που έχει δημιουργηθεί στο πλαίσιο του προγράμματος. Ο Οδηγός διανέμεται δωρεάν στους/στις εκπαιδευτικούς που συμμετέχουν στο πρόγραμμα, αλλά είναι διαθέσιμος και σε ψηφιακή μορφή στη διαδικτυακή εκπαιδευτική πύλη e-paideia.

 

Κατά τη διάρκεια του βιωματικού εργαστηρίου παρουσιάζονται στους μαθητές διαφορετικά είδη βιβλίων παιδικής λογοτεχνίας τόσο σε μορφή όσο και σε περιεχόμενο και γίνεται συνοπτική συζήτηση για την ιστορία του βιβλίου και την τέχνη της βιβλιοδεσίας. Έτσι οι μαθητές συνθέτουν και δένουν το δικό τους ατομικό 16σέλιδο βιβλίο σαν μικροί βιβλιοδέτες. Στη συνέχεια επινοούν τη δική τους ιστορία μέσα από δραστηριότητες δημιουργικής γραφής, που σχετίζονται με το θέμα, τη δόμηση των ηρώων, την πλοκή και το σκηνικό. Παράλληλα, αποφασίζουν σχετικά με την εικονογράφηση, αλλά και τη γλωσσική επιμέλεια του έργου τους.

 

Το πρόγραμμα έχει λάβει την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων (170627/Δ7) και προσφέρεται δωρεάν και δεν συνεπάγεται κόστος για τους μαθητές ή για το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, καθώς τα έξοδα βαρύνουν αποκλειστικά το Ίδρυμα Λαμπράκη, ως φορέα υλοποίησης του έργου.

Οι ενδιαφερόμενοι εκπαιδευτικοί μπορούν να μπορούν να δηλώνουν online συμμετοχή εδώ από τις 2 μέχρι τις 16 Νοεμβρίου 2018.

 

Επιστημονική Υπεύθυνη Προγράμματος:

Χρύσα Κουράκη, Δρ. Παιδικής και Νεανικής Λογοτεχνίας, Υπεύθυνη Πολιτιστικών Θεμάτων στη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αν. Αττικής

 

Υπεύθυνη Εργαστηρίων Βιβλιοδεσίας:

Μαριάννα Τηλιοπούλου, Γλωσσολόγος

Οι γλώσσες της καρδιάς - Εργαστήριο διαπολιτισμικής έκφρασης μέσα από το σχέδιο και τη δημιουργικότητα | 2018

Διάρκεια: 1 ημέρα

 

Το Ίδρυμα Λαμπράκη διοργανώνει το Σάββατο 12, Μαΐου 2018, στο πλαίσιο της 6ης Γιορτής Πολυγλωσσίας του Δήμου Θεσσαλονίκης, το Εργαστήριο διαπολιτισμικής έκφρασης μέσα από το σχέδιο και τη δημιουργικότητα με τίτλο "Οι γλώσσες της καρδιάς".

 

Το εργαστήριο αυτό στοχεύει στη διαπολιτισμική επικοινωνία και στην ανάδειξη αξιών ζωής που υπερβαίνουν την πολιτισμική, εθνική, θρησκευτική ή άλλη ταυτότητα ως μέσου δημιουργικής συνύπαρξης μεταξύ νέων ανθρώπων διαφορετικής προέλευσης. Επιπρόσθετα, συμβάλλει στην αναβάθμιση των προσδοκιών για τη ζωή και το μέλλον των συμμετεχόντων στο εργαστήριο νέων ατόμων από ευάλωτες ομάδες, όπως είναι οι πρόσφυγες και αιτούντες άσυλο, οι μετανάστες, τα άτομα με αναπηρία κ.ά. Μία ομάδα πέντε φοιτητριών από την Ελλάδα εισηγείται τις γλώσσες της καρδιάς, οργανώνοντας μια σειρά από δημιουργικές δραστηριότητες, που περιλαμβάνουν θεατρικό παιχνίδι γνωριμίας, στοχαστικούς διαλόγους, σχέδιο και δημιουργία κολάζ. Με αντικείμενο τις αξίες τους, τα όνειρά τους, τις φιλοδοξίες τους, τους φόβους τους τα μέλη του εργαστηρίου συνεργάζονται για να αποτυπώσουν τις συζητήσεις τους σε σχέδια και κολάζ με πολυγλωσσικές αναφορές, που διαμορφώνουν σε ένα πόστερ για κάθε συμμετέχοντα.

 

Στο εργαστήριο θα συμμετάσχουν 15 άτομα, ενώ μπορούν να το παρακολουθήσουν ως καλή πρακτική αξιοποίησης της πολυγλωσσίας και της διαπολιτισμικότητας για την πολιτισμική γεφύρωση και την ενδυνάμωση ευάλωτων ατόμων, μέλη οργανώσεων της κοινωνίας των πολιτών, εκπαιδευτές, κοινωνικοί λειτουργοί, εμψυχωτές, οι σχεδιάζοντες πολιτικές ένταξης, καθώς και κάθε ενεργός πολίτης.

 

Το εργαστήριο οργανώνεται από το Ίδρυμα Λαμπράκη, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας the HopE AccEleRaTor  (HEART), σε συνεργασία με το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση.

 

Χρόνος: Σάββατο, 12 Μαΐου 2018, 10:30 π.μ. - 12:30 μ.μ.

ΑΦΙΣΑ

ΑΦΙΣΑ

Σεμινάριο Φιλαναγνωσίας και Δημιουργικής Γραφής | 2018

Διάρκεια: 1 ημέρα

 

Το σεμινάριο "Φιλαναγνωσίας και Δημιουργικής Γραφής" πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 2 Μαρτίου 2018, στις εγκαταστάσεις της σχολής Ι. Μ. Παναγιωτόπουλου, με τη συμμετοχή 55 εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας στο πλαίσιο του προγράμματος "Το βιβλίο μέσα και έξω".

 

Οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί είχαν την ευκαιρία να ενημερωθούν για το παιδικό βιβλίο και τα διάφορα είδη του και να πάρουν μέρος σε βιωματικό εργαστήριο σχεδιασμού δράσεων φιλαναγνωσίας και δημιουργικής γραφής. 
 
Ευχαριστούμε τη Σχολή Ι. Μ. Παναγιωτόπουλου για τη ζεστή φιλοξενία σε ένα σχολείο που φέρει το όνομα και την πνευματική κληρονομιά ενός τόσο σημαντικού συγγραφέα, δοκιμιογράφου, ποιητή, κριτικού και εκπαιδευτικού του 20ου αιώνα.

Εβδομάδα Εθελοντισμού Νοιάζομαι και Δρω | 2018

Διάρκεια: 12-18 Μαρτίου 2018

 

Οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί των σχολείων του εγκεκριμένου από το Υπουργείο Παιδείας εκπαιδευτικού προγράμματος «Νοιάζομαι και Δρω» (www.noiazomaikaidrw.gr), οργανώνουν στις  12 -18 Μαρτίου 2018 την εβδομάδα  εθελοντισμού «Νοιάζομαι και Δρω».

 

Η εβομάδα εθελοντισμού «Νοιάζομαι και Δρω»  είναι  ένα κάλεσμα σε όλη την κοινωνία και προς κάθε άτομο να ενημερωθεί για τον εθελοντισμό, να αναλογιστεί αν και πώς θα μπορούσε να προσφέρει εθελοντικά  για κοινωφελή σκοπό και να κάνει μια προσωπική αρχή συμμετέχοντας σε εθελοντικές δράσεις.

 

Η εβδομάδα εθελοντισμού απευθύνεται σε όλους, σε μαθητές και εκπαιδευτικούς όλων των σχολείων της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, σε γονείς και όλη την οικογένεια των μαθητών, σε φοιτητές και σπουδαστές, στους φίλους μας, στους φίλους της οικογένειάς μας, στους καταστηματάρχες της περιοχής μας, στους εργαζόμενους σε δημόσιες υπηρεσίες, σε επιχειρήσεις της περιοχής μας, σε κάθε πολίτη και φορέα που ενδιαφέρεται να προσφέρει για το κοινό καλό.

 

Στο πλαίσιο της εβομάδας εθελοντισμού του «Νοιάζομαι και Δρω» θα οργανωθούν ομαδικές εθελοντικές δράσεις  για άτομα που το έχουν ανάγκη, για το περιβάλλον, για τα ζώα, για την κοινότητα ή/και την κοινωνία, για όλους εμάς. Οι δράσεις θα πραγματοποιηθούν εντός ή εκτός του χρόνου λειτουργίας του σχολείου, ακόμα και το Σαββατοκύριακο, στο χώρο του σχολείου είτε σε κεντρικά σημεία της  κάθε περιοχής.

 

Συμμετέχοντας  στην εβδομάδα εθελοντισμού, θα μας δοθεί η ευκαιρία να αναλάβουμε ένα μέρος από την ευθύνη που έχουμε ένας ένας σαν άτομα και όλοι μαζί σαν κοινωνία, να νοιαζόμαστε και να δρούμε για να βελτιώνουμε τη ζωή μας και τη ζωή των γύρω μας. Να συνειδητοποιήσουμε τη δύναμη που έχουμε, ειδικά όταν συνεργαζόμαστε με άλλους, να κάνουμε τον κόσμο καλύτερο. Να βιώσουμε το μοναδικό συναίσθημα πληρότητας που γεννιέται όταν προσφέρουμε με την καρδιά μας τον χρόνο και τον κόπο μας για να κάνουμε κάτι καλό για τους άλλους ή για το περιβάλλον.

 

Μπορείτε να δηλώσετε συμμετοχή εδώ

Επιμόρφωση των Συντονιστών του Νοιάζομαι και Δρω | 2018

Διάρκεια: 7 ώρες

Στη Θεσσαλονίκη πραγματοποιείται στις 10 Φεβρουαρίου η 5η επιμορφωτική συνάντηση των Συντονιστών του Νοιάζομαι και Δρω από όλη τη χώρα.

Η συνάντηση αυτή, όπως και οι προηγούμενες αντίστοιχες, αποτελεί μέρος της διαρκούς επιμορφωτικής διαδικασίας στην οποία έχουν ενταχθεί οι Συντονιστές του "Νοιάζομαι και Δρω" και η οποία εξελίσσεται δια ζώσης και εξ αποστάσεως.

ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΜΕΣΑ ΚΙ ΕΞΩ: Νέο εκπαιδευτικό πρόγραμμα καλλιέργειας της Φιλαναγνωσίας και γνωριμίας με την τέχνη της Βιβλιοδεσίας | 2018

Διάρκεια: 6 μήνες

 

Τον Ιανουάριο του 2018 ξεκίνησε η υλοποίηση του νέου εκπαιδευτικού προγράμματος του Ιδρύματος Λαμπράκη, με τίτλο «Το βιβλίο μέσα κι έξω». «Το βιβλίο μέσα κι έξω» είναι ένα βιωματικό πρόγραμμα καλλιέργειας της Φιλαναγνωσίας και γνωριμίας των μαθητών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης με την τέχνη της Βιβλιοδεσίας. 

 

Στόχοι του προγράμματος είναι να ενισχυθεί: α) ο σεβασμός και η αγάπη των μαθητών για το βιβλίο, β) η δημιουργικότητά τους, γ) η κριτική τους σκέψη, δ) η αισθητική τους αγωγή, ε) η κατανόησή τους για επαγγέλματα πιο σπάνια, όπως αυτό του βιβλιοδέτη και  στ) η αντίληψή τους για τη σύνθετη διαδικασία παραγωγής ενός προϊόντος. Το πρόγραμμα έχει λάβει την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων (Φ14/ΦΜ/154810/160223/Δ1).

 

Κατά την πρώτη, πιλοτική του φάση, η οποία υλοποιείται στη διάρκεια του σχολικού έτους 2017-18, το πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές των Γ’, Δ’, Ε’ και ΣΤ’ τάξεων του Δημοτικού σχολείου και εφαρμόζεται σε σχολεία της Αττικής, τα οποία εκδηλώνουν ενδιαφέρον. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει την ανάπτυξη δράσεων Φιλαναγνωσίας με πρωτοβουλία των εκπαιδευτικών και την πραγματοποίηση δύο ενδοσχολικών εργαστηριακών συναντήσεων διάρκειας 4 διδακτικών ωρών η καθεμία, οι οποίες πραγματοποιούνται εντός του ωραρίου λειτουργίας του σχολείου – ή εφόσον το σχολείο αιτηθεί διαφορετικά, εκτός του ωραρίου.

 

Κατά την έναρξη του προγράμματος οι υπεύθυνοι του έργου συνεργάζονται με τους εκπαιδευτικούς των τάξεων στις οποίες θα υλοποιηθεί το πρόγραμμα, ώστε να διερευνήσουν τη δυνατότητα και προοπτική σύνδεσης του εργαστηρίου Βιβλιοδεσίας με δράσεις Φιλαναγνωσίας ή/και Δημιουργικής Γραφής. Το εργαστήριο είναι δυνατό να λειτουργήσει αυτόνομα, όμως θεωρείται πιο αποτελεσματική η σύνδεσή του με τις προαναφερθείσες δράσεις. Ανάλογα με το ενδιαφέρον και την ετοιμότητα των εκπαιδευτικών και των μαθητών ορίζεται το πλαίσιο εφαρμογής του προγράμματος και σύνδεσής του με το αναλυτικό πρόγραμμα, καθώς και ο χρόνος πραγματοποίησης των δύο εργαστηριακών συναντήσεων. Σε περίπτωση που αναπτυχθούν δράσεις Φιλαναγνωσίας, οι εκπαιδευτικοί υποστηρίζονται συμβουλευτικά για τη διαμόρφωση και εφαρμογή των δράσεων αυτών, οι οποίες καλό είναι να προηγούνται χρονικά του εργαστηρίου Βιβλιοδεσίας. Η πρώτη εργαστηριακή συνάντηση έχει ως στόχο την εισαγωγή των μαθητών στη Βιβλιοδεσία, ενώ η δεύτερη την παρουσίαση των σταδίων κατασκευής ενός βιβλίου. Και στις δύο περιπτώσεις η προσέγγιση είναι βιωματική, καθώς οι μαθητές είναι σε θέση να δουν τα μηχανήματα και εργαλεία της Βιβλιοδεσίας (επί τόπου για όσα είναι φορητά και ακίνδυνα και σε απεικονίσεις τα υπόλοιπα) και να χρησιμοποιήσουν κάποια από αυτά μπαίνοντας οι ίδιοι σε ρόλο βιβλιοδέτη κατά τη δεύτερη συνάντηση. Σε όλη τη διάρκεια της διαδικασίας είναι παρών ο συνεργαζόμενος εκπαιδευτικός της τάξης. Με την ολοκλήρωση του εργαστηρίου οι μαθητές  δημιουργούν το δικό τους βιβλίο (16σέλιδο). Εφόσον οι εκπαιδευτικοί τους έχουν επιλέξει να αναπτύξουν δράσεις Φιλαναγνωσίας, οι μαθητές είναι δυνατόν να γεμίσουν το περιεχόμενο του βιβλίου τους με δικές τους δημιουργίες (π.χ. κειμενικές, ποιήματα, εικαστικές κ.ά.)

 Η συμμετοχή στο πρόγραμμα προϋποθέτει την υποβολή σχετικής αίτησης από τον ενδιαφερόμενο εκπαιδευτικό. Οι αιτήσεις υποβάλλονται ηλεκτρονικά (online) στον ακόλουθο σύνδεσμο: https://goo.gl/forms/V1yYZHlUpCcySmzc2 από 8/1/2018 μέχρι 23/2/2018. 

 

Δικαίωμα συμμετοχής έχουν όλοι οι δάσκαλοι που διδάσκουν σε σχολεία του νομού Αττικής.

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα προσφέρεται δωρεάν, χωρίς κόστος για τους μαθητές ή για το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, καθώς τα έξοδα βαρύνουν αποκλειστικά τον φορέα υλοποίησης του έργου.

 

Το πρόγραμμα υλοποιείται από το Ίδρυμα Λαμπράκη, το οποίο διαθέτει μακρά πείρα στον σχεδιασμό και στην υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης σε όλη τη χώρα, στη δημιουργία σχολικών δικτύων, στη δημιουργία εκπαιδευτικού υλικού, καθώς και στην επιμόρφωση και συμβουλευτική υποστήριξη εκπαιδευτικών.

 

Τα εργαστήρια

 

Εργαστήριο 1ο: Γνωρίζοντας τη Βιβλιοδεσία

 

Διάρκεια: 4  διδακτικές ώρες

Αριθμός μαθητών: 1-2 τμήματα

Χώρος: Είτε εντός της αίθουσας διδασκαλίας, εφόσον συμμετέχει ένα τμήμα είτε σε μεγαλύτερη αίθουσα (εκδηλώσεων ή πολλαπλών χρήσεων) αν συμμετέχουν περισσότεροι μαθητές

Περιεχόμενο:

Οι μαθητές ενημερώνονται για:

·      το αντικείμενο της Βιβλιοδεσίας γενικά

·      τις σημαντικές παραμέτρους που καθορίζουν τις επιλογές του βιβλιοδέτη

·      τον εξοπλισμό της Βιβλιοδεσίας

·      τις πρώτες ύλες της Βιβλιοδεσίας

·      τα στάδια κατασκευής ενός βιβλίου

·      τα είδη της Βιβλιοδεσίας και τα χαρακτηριστικά τους

·      την ιστορία της Βιβλιοδεσίας (εφόσον εκδηλωθεί σχετικό ενδιαφέρον από τους μαθητές και ο χρόνος το επιτρέπει)

 

Εργαστήριο 2ο: Πρακτική άσκηση στη Βιβλιοδεσία Τέχνης

 

Διάρκεια: 4  διδακτικές ώρες

Αριθμός μαθητών: 1 τμήμα (15-20 μαθητές)

Χώρος: Είτε εντός της αίθουσας διδασκαλίας είτε σε μεγαλύτερη αίθουσα εκδηλώσεων/ πολλαπλών χρήσεων.

Περιεχόμενο:

·      Σύντομη επανάληψη των σταδίων κατασκευής ενός βιβλίου

·      Παρουσίαση της τεχνικής του ραψίματος με τεζάκι και πρακτική άσκηση των μαθητών σε αυτήν

·      Παρουσίαση της τεχνικής της πύκμασης και πρακτική άσκηση των μαθητών σε αυτήν

·      Παρουσίαση της τεχνικής του χρυσώματος με μελάνι και πρακτική άσκηση των μαθητών σε αυτήν

·      Παρουσίαση της τεχνικής συντήρησης του χαρτιού και πρακτική άσκηση των μαθητών σε αυτήν

·      Δημιουργία του δικού μας βιβλίου (16σέλιδου)

·      Απλοί κανόνες φροντίδας-προστασίας του βιβλίου.

 

Για την υποστήριξη των εκπαιδευτικών στον σχεδιασμό και στην υλοποίηση δράσεων Φιλαναγνωσίας παρέχεται επιμορφωτικό υλικό εν είδει οδηγού, καθώς και συμβουλευτική υποστήριξη από τους συντελεστές του έργου. Το υλικό αναφοράς του προγράμματος για τη Βιβλιοδεσία μπορεί να τεθεί στη διάθεση των συμμετεχόντων εκπαιδευτικών. Περιλαμβάνει συνοπτικά τις πληροφορίες που δίνονται στους μαθητές παρουσιάζοντας με βιωματικό τρόπο, παρουσιάζοντας τα εργαλεία του επαγγέλματος, υλικά και αντιπροσωπευτικά δείγματα Βιβλιοδεσίας και την επί τόπου επίδειξη των τεχνικών στους μαθητές δίνοντάς τους την ευκαιρία να πειραματιστούν και οι ίδιοι με αυτές δημιουργώντας το δικό τους βιβλίο. Στο βιβλίο αυτό οι μαθητές είτε θα καταγράψουν τις εντυπώσεις τους από το εργαστήριο είτε –αν το εργαστήριο συνδεθεί με δράσεις Φιλαναγνωσίας και Δημιουργικής Γραφής- θα καταγράψουν τη δική τους σύνθεση. Το εργαστήριο έχει ως αφετηρία τον μαθητή, τα ενδιαφέροντα και τις εμπειρίες του.. Η πληροφορία που θα δοθεί θα βασίζεται σε αυτά και θα κατακτάται με διερευνητικές μεθόδους. Ο εισηγητής θα λειτουργεί περισσότερο ως συντονιστής και θα καθοδηγεί τη συζήτηση.

 

Με την ολοκλήρωση του εργαστηρίου οι μαθητές θα κληθούν να καταγράψουν τις εντυπώσεις από την εμπειρία τους σε μία παράγραφο, η οποία θα αξιοποιηθεί για την εσωτερική αξιολόγηση του προγράμματος σε συνδυασμό με την κατάθεση των απόψεων των συμμετεχόντων εκπαιδευτικών.

 

Οι ενδιαφερόμενοι εκπαιδευτικοί μπορούν να απευθύνονται για περισσότερες πληροφορίες μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στο biblio@lrf.gr.

 

Επιστημονική Υπεύθυνη Προγράμματος: 

Χρύσα Κουράκη, Δρ. Παιδικής και Νεανικής Λογοτεχνίας, Υπεύθυνη Πολιτιστικών Θεμάτων στη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αν. Αττικής

 

Υπεύθυνη Εργαστηρίων Βιβλιοδεσίας: 

Στέλλα Γεωργίου, Βιβλιοδέτης Τέχνης και Συντηρήτρια Βιβλίων

Eμφάνιση προηγούμενων ετών more